Tuesday, March 29, 2011

"crime to myself"

"Kita datang ini hanya sebagai tetamu senja
Bila cukup detik kembalilah

Kita kepadanya
Kita datang ini kosong tangan dada
Bila pulang nanti bawa dosa bawa pahala

Pada tetamu yang datang dan 
Kenal jalan pulang
Bawalah bakti mesra kepada
Tuhan kepada Insan
Pada tetamu yang datang
Dan lupa jalan pulang
Usahlah derhaka pula
Pada Tuhan kepada insan

Bila kita lihat manusia lupa tempat
Atau segera sesat puja darjat
Puja pangkat
Segera kita insaf kita ini punya kiblat
Segera kita ingat kita ini punya tekad

Bila kita lihat manusia terbiar larat
Hingga mesti merempat ke laut biru
Ke kuning darat
Harus kita lekas sedar penuh pada tugas
Harus kita tegas sembah
Seluruh rasa belas

Kita datang ini satu roh satu jasad
Bila pulang nanti bawa bakti padat berkat
Kita datang ini satu roh satu jasad
Bila pulang nanti bawa bakti padat berkat" 

A. Samad Said

Biarkan kali ini pujukan sikit panjang. sebab mmg aku perlukan. jenayah pada diri sendiri yang paling sakit bagi aku adalah bila sunyi,sendiri dan tak ada sapa ketika kepala dibantal.
perlahan aku susun ayat untuk bunda. tapi untuk send nya,tetiba stork jari melanda. egonya jiwa. dan situlah jenayah bermula. *sunyi*

subuh tadi aku cerita pada tuhan. jenayah yang akhirnya bawa aku pada mahkamah yang memang x ditimpa apa apa kesilapan. cuma aku yang tak tahu jalan pulang.
cuma aku. selebihnya aku tertido dengan sajak a.samad said ditelinga. sehingga ke matahari bulatnya tegak dikepala. besar, terik, dan bahang.



No comments:

Post a Comment