Wednesday, April 21, 2010

menilai

belakang pokok pisang ada tiga keping nyamuk.belum jengah pokok ciku.aku jumpa lagi satu.tangkap empat pun belum ada sepatu aku tahu.saiz takde kat kedai kasut.tapi berapa pasang aku nak catu.bebilang kaki pun nyamuk nanti kau lari.

aku jalan lagi.nyamuk tadi aku tahu kau ekori.dalam gelap aku try cari,tapi bodoh kecik jari.mata kau tinggal dalam laci.mana nak jumpa kalu warna pun tau buang tepi.
tapi memang nyamuk tadi tahu.aku saja diam.pinjam pisau aku melapah hati.tahu tahu kau pandang aku sepi.jauh laaa aku tak bawak sudi.ni pun aku pinjam kata kata tepi baldi.sekaki langsat aku nampak kuning.owh itu padi.mak kau ada tampi?biarlaa aku nak cuba ikat dalam guni.xpe cikgu aku kasi.ni laa,nasihat dari hujung kepala sampai hujung kaki.air dicincang,tutup paip mati.

mana lagi nyamuk lari?mahu tapi malu.jauh jauh silu.ehh mari aku ada.kutip batu segenggam.mana tahu depan tu ada penunggu.yang baek baek aku tunduk,dia bagi lalu.yang cikai rabak,kita kasi dia tahu.jauh aku datang mencari ilmu tahu?lelah bertitik di hujung sarang.ada mata air kat bawah tiang?try tengok dulu baru kau paham.bukan cakap tanpa alasan.malas laa aku pulak nak terang terang.cukup la aku da hitam.pulang pulang.

hari aku cari siang.tapi malam tu sejuk nyaman.mana satu pulak kau nak pilihan? kau rambang.rama rama memang boleh terbang.kain kat ampaian pun tahu hilang.pikir kat bahu takde tulang ke?aku jalan tak tempang.susu pekat aku simpan kat depan.nak mintak,bukan main taram.mana nyamuk?tak mati lagi belakang pokok jiran kau tebang?
aku penat.petik anggur mak kau xpekan?goreng laa tak masuk garam.aku paham.ikan tu pun kau ingat nak ke?kuning macam nenas.nasib jambul hemsem tak berpulas pulas.aku diam ni nyamuk ada bertahan?malas lagi aku nak jalan,kau da jauh g depan.aku yang tahu jalan,kau tinggal sensorang.pelik la.

nyamuk pulang tengok perot kenyang.pilih tempat mana nak bersarang.bilah bilah arang aku tanam.cukuplaa nanti kecemasan kalo nak memanggang.makan ala ala kenyang.tahu makan,tahi jangan kau simpan.pedih kat dalam.buang nanti kabarkan.aku catit titik perjuangan.jangan gelak masa itu tiba.percaya aku,hati kau tak mampu.cukup cukup puas,kau berhenti la.rehat selepas tewas.aku cakap bila kau da tahu lawas.tak caya?
bontot kau kaler apa?

diam.nyamuk tergolek sakan.aku?kau takkan lupakan.hasil makanan aku suap pakai senduk.air aku kacau pakai straw.mandi aku pakai bedak sejuk.bila nak hensem,aku pakai lisptik bermulut.sembur tahi lalat bila pudar.takot kerusi patah kaki.aku tak sanggup bersila semut semut.berapi nanti nyamuk.mereka musuh berbulu lain.kambing tak lembut sangat.biri biri tak lurus lagi.masih kerinting.aku bagi hadiah buah getah.

marilah.nutella tak bertudung tu.planta da naik minyak kau simpan.
aku nak buang ni.xpekan?nanti roti aku ganti ea.soriii~
tunggu buah ciku jatuh dulu.


ni?kat pokok pisang ada batu aku simpan.tengoklah.

No comments:

Post a Comment